رقص کردی (هه لپرکی کردی)
تاریخچه رقص کردی :
تاریخچه کاملا دقیقی برای پیدایش رقص کردی در دست نیست ولی بر اساس نقش های روی سوفالینه های کشف شده از مناطق کردنشین رقص کردی پیش از تاریخ اجرا شده است.
اصول رقص کردی :
اکثر رقص های کردی به صورت گروهی و به شکل حلقه ای ناکامل اجرا میشود و تشکیل شده از زنان و مردان است. در رقص کردی افراد پنجه دست های خود را به هم گره زده و از چپ به راست درحال حرکت اند و اولین نفر سمت راست گروه با دردست داشتن دستمال وظیفه هدایت و هماهنگ کردن حرکت بقیه رقصندگان را برعهده دارد.
رقص کردی به دو دسته تقسیم میشود .
رقص مذهبی :
این نوع رقص که خیلی پر تحرک و پر شور است، توسط دراویش و در تکیهها صورت میگیرد که به رقص سماع شناخته میشود. دراویش در عالم بیخودی به وجد میآیند و از طریق حرکات سر و گردن با موسیقی همراه میگردند و به سماع میپردازند.
رقص عشیره ای (محلی) :
رقص کردی، هیل پرین هم نام دارد و به عنوان یکی از قدیمیترین رقصها به حساب میآید. از دوران بسیار کهن مردم مناطق کرد نشین همیشه در حال جنگهای قبیلهای بودند، به همین جهت میبایست بدنی قوی و نیرومند داشته باشند و از لحاظ روحی نیز تقویت شوند تا همبستگی خود را به دشمن نشان دهند. به همین منظور در فاصله بین جنگها هیل پرین را که رقصی بسیار باصلابت و باشکوه است را اجرا میکردند.
انواع رقص کردی :
ههلگرتن: این رقص بسیار پر شور و شاد، دارای ریتمی تند است که سعی بر رفع ناراحتی و تاکید بر شادی و نشاط در زندگی دارد.
گهریان: همانطور که گهریان به معنی گشتوگذار است، حرکات این رقص هم مانند گشتوگذار به اجرا در میآیند. زیرا بسیار آهسته و لطیف با پای چپ شروع میشود، سپس کم کم تند میگردد و حرکت پاها با ریتم عوض میشود. زندگی همیشه پر از پستی و بلندیهاست که این رقص، به زیبایی زندگی پر از سختی را به تصویر میکشد و فلسفه آن کسب تجربه است. انسان پس از اینکه در مواقع سختی درسی آموخت باید در زندگی از آموختههای خود استفاده کند. در واقع این نوع رقص هم مانند برخی رقصهای دیگر سعی در تغییر نگرش انسانها به طبیعت دارد. گهریان دارای دو مقام روستایی و شهریست و در بیشتر مناطق کرد نشین اجرا میگردد.
فتاح پاشایی: رقصیست بسیار تند و پر جنب و جوش که معنای لغوی آن هم پایکوبی و جنبش است. کردها از طریق اجرای این رقص سعی دارند که به خاطر شادی، موفقیت و نعمتهایی که در زندگی نصیبشان شده از خداوند تشکر کنند.
پشت پا: این رقص کردی میخواهد به انسان یاد بدهد که باید در زندگی از تجربههایی که کسب کرده استفاده کند، تیز و زرنگ باشد تا از کسی پشت پا نخورد. ریتم آن کمی از گهریان تندتر است و اکثرا توسط مردان به نمایش در میآید.
چهپی: چهپی به معنای چپ است و این رقص به جهت تقویت نمودن قسمت چپ بدن اجرا میشود. سمت چپ بدن کمتر در کارهای روزانه مورد استفاده قرار میگیرد که بعد از گذشت چندین سال این قسمت ضعیف میگردد. در حقیقت این رقص کردی به نوعی استفاده از همهی قسمتهای بدن را به تعادل میرساند. اکثر مردم کرد کرمانشاه، سنجابی و کردستان دوستدار این رقص هستند که در کرمانشاه زنان بیشتر از چهپی استقبال میکنند.
فتاح پاشایی: رقصیست بسیار تند و پر جنب و جوش که معنای لغوی آن هم پایکوبی و جنبش است. کردها از طریق اجرای این رقص سعی دارند که به خاطر شادی، موفقیت و نعمتهایی که در زندگی نصیبشان شده از خداوند تشکر کنند.
لب لان: پس از اجرای فتاح پاشایی این رقص را بسیار آهسته و نرم به نمایش میگذارند، زیرا رقصهای قبلی همگی پر جنبوجوش بودهاند و این رقص را به منظور تجدید قوا اجرا میکنند. لبلان آرامش را به ارمغان میآورد، چون بعد از طی مرحله شور و مستی، انسان را به تفکر وا میدارد. در حقیقت نشان از تنوع و گذری بودن احساسات در زندگی دارد.
شمارو دعوت میکنیم به تماشای یک کلیپ از رقص کردی :
کردینو
اولین پلتفرم فروش اختصاصی محصولات ارگانیک و صنایع دستی در غرب کشور